Bella vertelt

Woodwatch is het eerste horlogemerk in de Benelux dat zich specialiseert in het maken van houten horloges. WoodWatch is opgericht vanuit de overtuiging dat mooie producten gemaakt kunnen worden van hout - een duurzame grondstof met aanzienlijke voordelen ten opzichte van hedendaagse materialen.

Het probleem

Woodwatch biedt hun klanten de mogelijkheid om een horloge te personaliseren door het graveren van een boodschap op de achterplaat. Helaas wordt de klant op dit moment niet verleid om een horloge te graven omdat deze opties niet duidelijk is op de website. Daarbij voelt het graveren voor veel klanten nu als een risico omdat de klant nu het resultaat pas ziet wanneer het bestelde horloge binnen is en niet zelf de gravering kunnen ontwerpen.

De uitdaging

Om de mogelijkheid van het graveren van een horloge aantrekkelijker en makkelijker voor de klant te maken wilde ik een tool voor op de huidige website ontwerpen. Om dit te kunnen doen wilden we een inspirerend customize proces creëren, waardoor het bestellen van een horloge met gravering als leuk en betrouwbaar wordt ervaren.

Het ontwerp

De nieuwe tool biedt klanten de mogelijkheid om een unieke gravering te ontwerpen door te kiezen tussen een variëteit aan customize-opties. Zo kan de klant bijvoorbeeld tekst bewerken door het lettertype, de grootte en de uitlijning aan te passen. Ook kunnen er iconen aan de tekst toegevoegd worden en is er keuze tussen verschillende thema's voor de achterplaat.

De achterplaat van het horloge is tijdens het ontwerpen altijd in beeld is zodat de gebruiker direct te zien krijgt wanneer de gravering wordt aangepast. De tool is mobile-first ontworpen omdat de journey van de klant vaak mobiel begint en 70% van de Woodwatch bezoekers mobiel zijn.

Inspiratie generator

Uit gesprekken met de doelgroep en Woodwatch zelf bleek dat mensen vaak moeite hebben met het bedenken van de juiste tekst en hier vaak op vastlopen. Om de klant hierbij te helpen hebben we een inspiratie optie aan de tool toegevoegd die teksten genereert. De klant kan hierin aangeven over wie en wat de tekst moet gaan zodat er een passende en gerichte tekst gegenereerd kan worden.

Gebruikerstesten

Gedurende het ontwerpproces zijn er meerdere testen met gebruikers gedaan. In dit project was ik verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van deze testen. Dit hield in dat ik mij bezig heb gehouden met het uitdenken de customer journey, het opstellen van de bijpassende userflow, het uitwerken van de wireframes, het opstellen van het testscript en het uitvoeren van de testen.