Niels Brandhorst

UX Traineeship Lead

Dit is Niels

Ik ben een academisch opgeleide interactie ontwerper (TU Delft) met een Master in Integrated Product Design. Ik heb veel ervaring opgedaan met complexe producten, in grote (Scrum) teams werken en alles wat daarbij komt kijken, zoals de stakeholders (blijven) overtuigen, intensief samenwerken met andere disciplines en steeds weer schaven aan het eigen werk (n.a.v. usability tests). Ik heb ervaring bij grote bureaus en corporates als Hike One, Clockwork, Marktplaats, Grandvision, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. Het aangaan van de puzzel om met een multidisciplinair team een product neer te zetten waarin de verschillende disciplines samenkomen is waar ik enthousiast van wordt. Ik ben breed georiënteerd als ontwerper: ik ben analytisch, pragmatisch, werk grondig en ben ook visueel sterk.

Onderwijs

Master of Science
Integrated Product Design
Bachelor of Science
Industrial Design

Post-Master

UI/UX Intensive
New York Code+Design Academy

Talenten-analyse

Groepsgericht
Orde & Structuur
Pragmatisme

Gewerkt voor

Brenger Web & App

Brenger is een jong platform voor het transport van meubels en andere grote spullen. Jouw transportverzoek wordt gekoppeld aan onbenutte ruimte in bestelbussen die toch al die kant op rijden. Zo verlicht jij de lasten voor het milieu, én voor je portemonnee.

Bekijk dit project

Werkervaring

Dit heeft Niels allemaal al gedaan.

2017 - Heden

UX Designer & Traineeship lead @ Humanoids

Ik werk bij Humanoids als UX Designer en Traineeship lead. Ik ontwerp, ontwikkel/geef workshops, run design sprints en ik ben actief bij het trainen van nieuw talent in de UX Crash Course en het UX Traineeship.

Port of Rotterdam

Ik heb 10 maanden voor verschillende teams aan verschillende producten van het Havenbedrijf gewerkt, o,a. het nieuwe Klantportaal. Dat wordt een centraal platform waar agenten en kapiteins vanaf het water allerlei zaken met het HbR kunnen regelen. De scheepsagent kan de (digitale) formulieren voor zijn aanvragen vinden, ligplaatsen boeken, en nog veel meer specifieke zaken. Mijn werkzaamheden in ons SCRUM-team bestaan uit het uitwerken van flows en klantreizen, ontwerpen van componenten met hun patronen, het testen van functionaliteit bij de gebruikers en het formuleren van een visie voor de toekomst van het Klantportaal. Verder ben ik verantwoordelijk geweest voor het opzetten van het nieuwe HbR Design System en de afstemming daarvan met Development.

Hike One

Ik heb, via Humanoids, 6 maanden voor digital design agency Hike One gewerkt. Ik heb veel voor grote opdrachtgevers gedaan en in grote, multi-disciplinaire teams gewerkt. Ik heb geëxperimenteerd met prototypen in Framer en met hardware zoals een smart-lock toepassing.

Grandvision

Grandvision is het moederbedrijf van o.a. Pearle. Hike One en de Voorhoede hebben een project gedraaid om een white-label brillen webshop te ontwikkelen voor de verschillende merken van Grandvision. Ik heb in het team meegedraaid, verschillende features uitgewerkt en geprototypt voor o.a. het filteren en sorteren van brillen (in Figma en Framer).

Marktplaats

Ik heb 2 maanden gewerkt aan ‘De Kracht van Marktplaats’. Een tool om auto dealers te helpen met hun business. Ze krijgen hier inzichten in de markt en hun doelgroep. Dit platform werd nog weinig gebruikt door autohandelaren. In eerste instantie heb ik vooral UX ondersteuning gedaan, uiteindelijk hebben we d.m.v. een business canvas de nieuwe value propositie geformuleerd. Hiervan hebben we wat mockups gemaakt en deze geverifieerd bij een aantal handelaren.

Hoogendoorn

Hoogendoorn ontwikkeld software voor kashouders om het klimaat in de kas te regelen en te automatiseren. Hike One was bezig met een groot project om dit software-pakket te herontwikkelen. Ik heb meegewerkt aan verschillende oplossingen voor het weergeven van grote hoeveelheden data met allerlei eigenschappen en dit uit te werken voor verschillende devices.

Qutech

Voor QuTech heb ik gewerkt aan de realisatie van een web-based platform voor het uitvoeren van quantum calculaties. Vanaf het begin van het project ben ik betrokken geweest bij de realisatie van het platform. Door middel van verschillende co-creatie sessies hebben we kunnen bepalen welke onderdelen er binnen het MVP gebouwd gaan worden. Dit hebben we gedaan aan de hand van persona's en customer journey mapping. Dit heeft geresulteerd in een set wireframes en hoog-over flows, die ik samen met de visual designer heb gepresenteerd aan QuTech. Door de ontwikkeling van een design system hebben we hier tijdens het project verder invulling aan kunnen geven, en hebben we de designs kunnen overdragen aan onze ontwikkelaars.

Rijkswaterstaat

Expert review voor een interne tool: De mobiliteitsscan. Met deze scan kunnen bijv. projectontwikkelaars doorrekenen wat het effect van bijvoorbeeld een nieuwe weg is op de uitstoot van CO2. Ik heb de interactie binnen deze tool ge-analyseerd, mijn bevindingen gepresenteerd en vervolgens een aantal herontwerpen opgeleverd aan RWS en daar gepresenteerd.

2015 - 2016

Designer @ Karven

Karven is een Amsterdamse start-up met een eerste collectie verlichtingsproducten. Ik heb de technische uitwerking van de collectie in de laatste fase voor de marktintroductie gedaan: o.a. het aandragen technische oplossingen en werkingsprincipes, het modelleren van de ontwerpen in Solidworks, het produceren van CAD tekeningen en in contact met de fabrikant. Daarnaast heb ik mij bezig gehouden met het design van verpakkingen en gebruiksaanwijzingen.

Over Humanoids

Onze designers & developers werken op het snijvlak van design & tech. We ontwerpen en bouwen graag complexe digitale producten. We zijn open voor talent en verwelkomen 2x per jaar academici in onze trainingsprogramma's. We trainen hen samen.

Humanoids werkten o.a. voor

Heb je een complexe uitdaging liggen? Zo werken we.