Niels Brandhorst

UX Designer & Traineeship Lead

Dit is Niels

Mijn achtergrond ligt in Industrieel Ontwerp en ik heb een Master Integrated Product Design van de TU Delft. Daarnaast heb ik altijd een grote interesse in digitaal ontwerp gehad. Ik denk dat de combinatie tussen Industrial & UI/UX een zeer sterke combinatie is, met het oog op de vele (smart) product/service combinaties. Inmiddels ben ik als UX Designer & Traineeship lead actief binnen Humanoids en heb ik ruime ervaring opgedaan als UX Designer voor grote organisaties met complexe producten. Ik heb o.a. gewerkt voor Hike One, Clockwork, Marktplaats, Grandvision, Rijkswaterstaat en Port of Rotterdam

Onderwijs

Master of Science
Integrated Product Design
Bachelor of Science
Industrial Design

Post-Master

UI/UX Intensive
New York Code+Design Academy

Talenten-analyse

Groepsgericht
Orde & Structuur
Pragmatisme

Gewerkt voor

Brenger Web & App

Brenger is een jong platform voor het transport van meubels en andere grote spullen. Jouw transportverzoek wordt gekoppeld aan onbenutte ruimte in bestelbussen die toch al die kant op rijden. Zo verlicht jij de lasten voor het milieu, én voor je portemonnee.

Bekijk dit project

Werkervaring

Dit heeft Niels allemaal al gedaan.

2017 - Heden

UX Designer & Traineeship lead @ Humanoids

Ik werk bij Humanoids als UX Designer en Traineeship lead. Ik ontwerp, ontwikkel/geef workshops, run design sprints en ik ben actief bij het trainen van nieuw talent in de UX Crash Course en het UX Traineeship.

Port of Rotterdam

Ik werk inmiddels ruim 8 maanden aan het nieuwe Klantportaal van het Havenbedrijf Rotterdam. Dat wordt een centraal platform waar agenten, kapiteins en andere gebruikers hun zaken met het HbR kunnen regelen. In ons MVP kan de scheepsagent hier in eerste instantie de (digitale) formulieren voor zijn aanvragen vinden, en in de toekomst kunnen hier veel meer zaken geregeld worden. Mijn werkzaamheden in ons SCRUM-team bestaan uit het uitwerken van flows en klantreizen, designen van componenten met hun patronen, het testen van functionaliteit bij de gebruikers en het formuleren van een visie voor de toekomst van het Klantportaal.

Hike One

Ik heb, via Humanoids, 6 maanden voor digital design agency Hike One gewerkt. Ik heb veel voor grote opdrachtgevers gedaan en in grote, multi-disciplinaire teams gewerkt. Ik heb geëxperimenteerd met prototypen in Framer en met hardware zoals een smart-lock toepassing.

Grandvision

Grandvision is het moederbedrijf van o.a. Pearle. Hike One en de Voorhoede hebben een project gedraaid om een white-label brillen webshop te ontwikkelen voor de verschillende merken van Grandvision. Ik heb in het team meegedraaid, verschillende features uitgewerkt en geprototypt voor o.a. het filteren en sorteren van brillen (in Figma en Framer).

Marktplaats

Ik heb 2 maanden gewerkt aan ‘De Kracht van Marktplaats’. Een tool om auto dealers te helpen met hun business. Ze krijgen hier inzichten in de markt en hun doelgroep. Dit platform werd nog weinig gebruikt door autohandelaren. In eerste instantie heb ik vooral UX ondersteuning gedaan, uiteindelijk hebben we d.m.v. een business canvas de nieuwe value propositie geformuleerd. Hiervan hebben we wat mockups gemaakt en deze geverifieerd bij een aantal handelaren.

Hoogendoorn

Hoogendoorn ontwikkeld software voor kashouders om het klimaat in de kas te regelen en te automatiseren. Hike One was bezig met een groot project om dit software-pakket te herontwikkelen. Ik heb meegewerkt aan verschillende oplossingen voor het weergeven van grote hoeveelheden data met allerlei eigenschappen en dit uit te werken voor verschillende devices.

Qutech

Voor QuTech heb ik gewerkt aan de realisatie van een web-based platform voor het uitvoeren van quantum calculaties. Vanaf het begin van het project ben ik betrokken geweest bij de realisatie van het platform. Door middel van verschillende co-creatie sessies hebben we kunnen bepalen welke onderdelen er binnen het MVP gebouwd gaan worden. Dit hebben we gedaan aan de hand van persona's en customer journey mapping. Dit heeft geresulteerd in een set wireframes en hoog-over flows, die ik samen met de visual designer heb gepresenteerd aan QuTech. Door de ontwikkeling van een design system hebben we hier tijdens het project verder invulling aan kunnen geven, en hebben we de designs kunnen overdragen aan onze ontwikkelaars.

Rijkswaterstaat

Expert review voor een interne tool: De mobiliteitsscan. Met deze scan kunnen bijv. projectontwikkelaars doorrekenen wat het effect van bijvoorbeeld een nieuwe weg is op de uitstoot van CO2. Ik heb de interactie binnen deze tool ge-analyseerd, mijn bevindingen gepresenteerd en vervolgens een aantal herontwerpen opgeleverd aan RWS en daar gepresenteerd.

2015 - 2016

Designer @ Karven

Karven is een Amsterdamse start-up met een eerste collectie verlichtingsproducten. Ik heb de technische uitwerking van de collectie in de laatste fase voor de marktintroductie gedaan: o.a. het aandragen technische oplossingen en werkingsprincipes, het modelleren van de ontwerpen in Solidworks, het produceren van CAD tekeningen en in contact met de fabrikant. Daarnaast heb ik mij bezig gehouden met het design van verpakkingen en gebruiksaanwijzingen.

Over Humanoids

Humanoids is een collectief van designers & developers, gefocust op het trainen van academisch talent. Daarmee creëren we waarde en voorzien we onze partners van goede mensen.

Ons talent werkt onder andere voor

Samen met onze partners bouwen wij aan het Humanoids keurmerk voor digitaal talent. Lees meer over wat wij partners allemaal bieden.