Niels vertelt

Brenger is een jong platform voor het transport van meubels en andere grote spullen. Jouw transportverzoek wordt gekoppeld aan onbenutte ruimte in bestelbussen die toch al die kant op rijden. Zo verlicht jij de lasten voor het milieu, én voor je portemonnee.

Flow update

De huidige gebruikersflow van Brenger is met name gericht op de klant. Jij plaatst een transportverzoek, waar meerdere Brengers op reageren. Jij kiest dan de koerier uit die het beste past bij jouw agenda. Voor de Brenger is deze manier van werken niet ideaal. De tijd die een klant neemt om zijn beslissing te maken, is tijd waarin de Brengers niet weten waar ze aan toe zijn. Ik heb gekeken hoe we de Brengers de controle terug kunnen geven.

Wijzigingen

Mijn voorstel voor Brenger is het volgende. Klanten plaatsen een transportverzoek op Brenger en, terwijl ze toch bezig zijn, specificeren ze een aantal tijdvakken in de komende dagen waarin ze gegarandeerd thuis zijn. Brengers zien de opdracht, kiezen een tijdvak, en accepteren de opdracht rechtstreeks. First come, first serve.

Samen met de mensen van Brenger en een aantal koeriers heb ik de implicaties van deze wijziging bekeken. Twee dingen die nu gaan veranderen in het proces zijn hierbij opgevallen. Ten eerste moet de gebruiker bij het plaatsen van een verzoek meer informatie invoeren. Hiervoor moet een gebruiksvriendelijke oplossing komen. Ten tweede, Brengers moeten een duidelijk overzicht gaan krijgen van alle opdrachten die voor hen relevant zijn, zodat ze deze meteen kunnen accepteren. Dit breng ik onder in een duidelijk Driver Dashboard.

Aan de kant van de gebruiker hebben we de invoer van tijdframes toegevoegd. Dit is nodig zodat tussen de gebruiker en Brenger geen onnodige communicatie nodig is voordat de opdracht bevestigd wordt.

Mobile aanpassingen

De Brengers zijn veel onderweg en bezoeken het platform dus meestal vanaf hun smartphone. Het Dashboard moest dus mobile-first ontwikkeld worden ontwikkelen: Met een app. Voor de Brenger ziet het er als volgt uit. Alle voor hem of haar relevante opdrachten kunnen meteen worden geaccepteerd. Geen onnodige communicatie, en geen lange wachttijden.

Flowchart

De afwegingen in dit project zijn tot stand gekomen na een degelijke analyse van vergelijkbare diensten in andere markten. Denk bijvoorbeeld aan Uber, BlaBlaCar en AirBnB. Na gesprekken met de koeriers heb ik besloten om de laatste communicatie-stap uit het proces te halen. Om de implicaties van deze keuze in kaart te brengen hebben ik een flowchart gemaakt met alle informatiestromen en keuzemomenten.