Rosa vertelt

Correctbook produceert eindeloos uitwisbare notitieboeken. Je gebruikt het boekje als een whiteboard met de mogelijkheid om het altijd weer opnieuw te kunnen gebruiken. Een kwart van de opbrengst gaat naar kinderen die geen toegang hebben tot schrijfmateriaal.

Briefing

Correctbook verkoopt voornamelijk aan bedrijven. Voor grote afnames (vanaf 25 stuks) bieden ze een customized Correctbook aan. Correctbook wil een web-based tool maken waarin klanten zelf hun Correctbook kunnen ontwerpen en bestellen.

Op dit moment zijn er twee verschillende manieren om een Correctbook te ontwerpen. Na het aanvragen van een offerte kan men zelf een ontwerp aanleveren of Correctbook vragen om hierbij te helpen. Het ontwerp wordt dan verder door Correctbook gerealiseerd. Dit zorgt voor een hoge drempel bij de klant en veel werk voor Correctbook. Er is weinig inzicht in (extra) kosten van de bestelling. En een klant heeft vaak geen design skills en weinig tijd of resources om een eigen ontwerp te maken.

Het is voor zakelijke klanten zonder ontwerp skills moeilijk om zelf snel en overzichtelijk een goed ontwerp te realiseren.

Research

Om inzicht te krijgen in de user flow van het ontwerp proces is er een user map gemaakt. Deze geeft een duidelijk beeld van de keuzes die de klant maakt voor- en tijdens het ontwerpen van een Correctbook. Daarnaast is er veel comparatieve en comparatieve onderzoek gedaan naar hoe andere bedrijven als Nike, Hema en Dopper een customize tool gebruiken.

Design

De ontwerptool moet vooral een hulpmiddel zijn voor de zakelijke klanten die geen in house ontwerper hebben maar toch een mooi ontwerp willen maken. Kijkend naar bestaande ontwerp tools geven deze de klant veel vrijheid in aanpassingsmogelijkheden van het ontwerp. In onze aanpak gebruiken we templates als uitgangspunt. Hiermee limiteren we de aanpassingsmogelijkheden om de kans op een succesvol ontwerp te vergroten.

Uitgangspunten

Een ruime keuze aan templates vormen een bron van inspiratie en begeleiden een ongeoefende designer naar een succesvol ontwerp. Ook is er uitgegaan van een ‘mobile first’ ontwerp met als uitgangspunt dat de website op een telefoon vooral zal worden gebruikt om de ontwerp mogelijkheden te verkennen. Het werkelijke ontwerp zal dan op een groter scherm worden gemaakt.

Van Wireframe naar Design

Voor de eerste user tests zijn wireframes gebruikt. Met positief resultaat! Het gebruik van een actief paneel bleek goed te werken.

Slepen & Vegen

Voor het vergroten en verplaatsten van het
logo zijn er twee tools ontworpen. De grootte van het logo kun je aanpassen met balk in het actiepaneel. En voor de plaatsing sleep je zelf het logo omhoog en omlaag via een horizontale hulplijn op het boekje zelf.

Coaching op het juiste moment

Tijdens het ontwerp proces wordt de klant op de juiste momenten gecoacht. Bijvoorbeeld op momenten dat er een bestand moet worden geplaatst, wanneer er extra kosten bij kunnen komen of als je met een ander ontwerp begint.

Switchen

Het is altijd mogelijk om te switchen tussen kleur en foto bij het aanpassen van de achtergrond. Dit is mogelijk via tabs onderin het actiepaneel.

Altijd overzicht

De overzichtsbalk geeft gedurende het hele ontwerpproces een update van de kosten. Ook kan altijd het aantal en formaat hier worden aangepast.

Feedback

Na het testen van het ontwerp is er het volgende geconstateerd.

1. Uit de user test blijkt dat het gebruik van de navigatie snel went. Men weet intuïtief al snel hoe de interface werkt.
2. Men wil op dit moment meer aanpassen aan de foto’s dan dat de ontwerp tool nu toelaat. Zoals bijvoorbeeld de grootte of plaatsing van de foto. Het is een belangrijk aspect wat meegenomen moet worden in het ontwerp van de desktop versie.
4. Om te zorgen dat de afbeelding aan de kwaliteitseisen voldoet is het belangrijk om de gebruiker feedback te geven tijdens het upload proces.
5. De manier van het aanpassen van het logo/afbeelding wordt erg positief ervaren.