UX Toolbox

Developer Handoff

Het overdragen van UX werk op Development, inclusief specs, gedrag, layout. Zo duidelijk en compleet mogelijk.

Overdracht van UX werk

Als UX Designer communiceer je voortdurend met verschillende teamleaden om te zorgen dat je designs succesvol worden vertaald naar een bruikbaar product. Je taak stopt niet als de laatste versies van je designs af zijn. Je bent als ontwerper verantwoordelijk om het ontwikkelingsproces voor de developer zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Daarvoor moeten er zo min mogelijk vragen zijn over het opgeleverde UX werk. Hoe zorg je ervoor dat de handoff van je designs aan development zo efficiënt en compleet mogelijk plaatsvindt?

Develover Handoff guide

Het is van groot belangrijk dat de handoff volgens een gestructureerd systeem plaats vindt. Idealiter heeft de developer alles tot zijn beschikking om efficiënt met het ontwerp aan de slag te gaan. Is dit systeem niet aanwezig, dan zal dit alleen maar ten koste gaan van de focus en tijd van een team. Wat er zoal in onze handoff voorkomt:

Informatie architectuur
Een overzicht of flow van de schermen en hoe deze zich verhoudt tot de rest van het digitale product (wat al live staat). Het is daarmee voor een developer duidelijk wat de opeenvolging van de schermen is en hoe dit gebouwd dient te worden.

Bronbestanden en specs
Uiteraard heeft een developer de UX bronbestanden en hun eigenschappen nodig, bv. in Figma, Abstract, Zeplin, Invision Inspect, of andere tools waarin alle specs, fonts, layout, en dergelijke te bekijken zijn.

Beschrijving van interacties
Hieronder vallen bijvoorbeeld animaties en responsive gedrag. Het documenteren hiervan kan door het maken van animaties en/of prototypes. Gedrag kan ook gedocumenteerd worden in tools als Confluence. In woorden, met voorbeelden, met de verschillende states van een element uitgewerkt en hierbij geplaatst. Vaak gebruiken we een combinatie van deze dingen. Animaties voor de meest interessante interacties, verder beschreven met visuele states uitgewerkt.

Copy / Teksten in de interface
Omdat tekst een groot gedeelte van de UX van een interface bepaalt, gebruiken we in ons design zoveel mogelijk de echte en final teksten. We zijn het gewend om de toon van je product te laten aansluiten bij de doelgroepen en positionering. En kunnen dit documenteren in een copy guide als onderdeel van een Design System.

Design System
Is er een Design System? Top! Dat systeem neemt dan een centrale plek in in de samenwerking tussen UX en Development. Is dat er niet dan zullen wij altijd toewerken naar het realiseren hiervan.

Werk

Dit maakten we zoal.

Humanoids: digital product makers.

Onze designers en developers werken op het snijvlak van design en tech. Daar ontwerpen en bouwen we graag aan complexe digitale producten. We zijn open voor talent en verwelkomen 2x per jaar academici in onze trainingsprogramma's. We trainen hen samen.