User Interviewing
De belangrijkste voorwaarde voor het doen van ons werk is de gebruiker zo goed mogelijk begrijpen. Daarom doen wij vaak interviews met key-gebruikers uit de doelgroepen van onze klanten. We doen ons best om tot de kern te komen van waar een gebruiker behoefte aan heeft en zo goed mogelijk te begrijpen waar hij of zij tegenaan loopt.
Begrip kweken met een user interview
Een user interview is meer dan een informeel praatje, het snel delen van een mening of een reactie peilen op een elevator pitch. We willen data verzamelen om belangrijke ontwerp beslissingen op te baseren en hanteren daar vaste methodieken voor. We doen dit vaak als allereerste effort in een nieuw project, als we willen leren wat een gebruiker probeert te bereiken en te begrijpen wat voor hem of haar werkt en wat niet. We willen zeker weten dat we de juiste problemen identificeren en gaan pas daarna aan de slag met het oplossen ervan.
Vermijd suggestieve of gesloten vragen
We doen ons best om altijd objectief te zijn. We willen een gebruiker geen richting op duwen of een reactie uitlokken. Daarmee halen we immers geen eerlijke feedback op. Misschien strookt wat je gebruiker zegt helemaal niet met wat je in gedachten had. Fijn! Dan kunnen daarvoor ontwerpen. Haal zoveel mogelijk informatie op en zorg dat je gebruiker het meest aan het woord is, alleen 'ja' of 'nee' geeft niet voldoende feedback.
Gebruikers weten niet wat ze willen
Belangrijk! Een gebruiker heeft vaak geen idee van wat hij wil, totdat hij/zij het gepresenteerd krijgt. Daarom omarmen wij onze discipline en beschouwen wij het bedenken en ontwerpen van nieuwe features of een nieuw product als een taak voor ontwerpers, niet die van de gebruiker.
Houd je mening voor jezelf
We zijn ontwerpers, dus hebben een sterke mening over hoe digitale producten moeten werken. We houden die echter altijd voor onszelf bij een interview. We willen een gebruiker in deze fase niet beïnvloeden en zijn altijd neutraal. Onze mening doet er in deze fase niet toe, daarom luisteren we vooral goed.
Breng je basisvragen mee
We zijn niet gericht op het live zetten van een compleet product, maar op een zo klein mogelijke versie, zo snel mogelijk live krijgen zodat we meer kunnen leren. En kunnen blijven verbeteren. Een Mininum Viable Product dus. Live-gang is geen succes op zich. Alleen een goede gebruikservaring is dat.