Lees het interview met Maurice: Lead Front-end Developer ✌️

Meet Rowan: Senior UX Designer

Merel Schöffel
Merel Schöffel
Account Manager
Rowan

Welkom bij Talking Tuesday! Met deze interview reeks stellen we elke maand onze specialisten aan jullie voor! Zij geven je een inzicht in hoe het is om bij Humanoids te werken maar ook waar zij mee bezig zijn op dit moment! Deze maand is Rowan: Senior UX designer.

Wat doe je nu voor project?

Al bijna 2 jaar ben ik bezig met het verbeteren van het onboarding proces van klanten bij ABN AMRO. Als Service Designer richt ik me op de end-to-end journey.

Wat is hier het meest interessant aan?

Ik geloof dat Service Design het nieuwe UX design is! We weten inmiddels heel goed hoe we geweldige digitale interfaces moeten maken, maar toch resulteert dit niet altijd in tevreden klanten... Stel je voor dat je bij een bank klant wilt worden en je moet jezelf 3 keer identificeren! Of je moet overschakelen van web naar app naar e-mail en weer naar app. Of de app-flow heeft niet vermeld dat je iets nodig hebt als je je later aanmeldt en je loopt vast. Het zal je verbazen hoeveel dit gebeurt en hoe niemand deze problemen ziet!

Wat voeg jij toe aan een team?

Ik zou dat willen herformuleren in 'bijdragen aan een organisatie', want ik werk in meerdere teams, niet in slechts één. Het hele probleem is dat teams vaak zo hyper gefocust en verantwoordelijk zijn voor hun eigen product dat ze het grotere klanttraject niet zien. Ik breng teams en zelfs afdelingen bij elkaar om ze te laten zien dat ze moeten samenwerken en samen verantwoordelijk moeten zijn voor de klantervaring. Iets dat alleen kan gebeuren door samenwerking (en iemand zoals ik die deze customer journeys onderzoekt, in kaart brengt en communiceert). Iets wat ik graag doe!

Welke tip wil jij meegeven aan iemand die net begint?

Vind je eigen kracht! Waar blink je van nature in uit? Ik ben altijd goed geweest in het maken van connecties, zowel in complexe onderwerpen als met andere mensen en deze kwaliteiten helpen me uit te blinken in Service Design. Ik heb veel UI en visueel ontwerpwerk gedaan en kwam erachter dat dat niet mijn kracht is.

Kun je een zakelijke situatie of gebeurtenis noemen waar jij veel aan hebt gehad?

Dat zouden zeker de toegankelijkheidstests zijn die ik 4 jaar geleden bij DigiD heb gedaan. Ik interviewde mensen met laaggeletterdheid, blindheid, motorische beperkingen en neurodivergentie over het gebruik van digitale hulpmiddelen. Het opende echt mijn ogen voor de 'blindheid' die je hebt voor de ervaring van mensen met andere capaciteiten. Het heeft me geholpen mijn blik te verruimen op wat een goed ontwerp geweldig maakt, soms in tegenspraak met Design conventies en richtlijnen . Nu trainen we elke ontwerper bij Humanoids in toegankelijkheid, zodat we allemaal kritisch kunnen nadenken. Iets waar ik erg trots op ben.

Kun je iets vertellen over je groei als specialist in de afgelopen jaren?

Eerlijk gezegd voelt het alsof ik al 10 jaar als ontwerper werk, ook al is het nog maar 4,5 jaar bij Humanoids. Het is waanzinnig hoeveel ik heb geleerd! Ik denk dat het echt geholpen heeft dat ik altijd probeerde onderwerpen te verkennen waar ik nog onbekend mee was. Eerst informatiearchitectuur, toen toegankelijkheid, daarna service design en nu strategisch design. Een traineeship is de perfecte plek om al die verschillende smaken van UX design uit te proberen, dus ik ben erg dankbaar voor die kans.

Wat vind je zo leuk aan deze sector?

Voor mij is het niet zozeer het werken in IT of in Fintech, maar meer het werken aan iets complex dat een grote impact heeft op het leven van mensen. Wat DigiD en ABN AMRO gemeen hebben is dat zowel overheids- als financiële zaken iemand in de weg kunnen staan om van hun leven te genieten. Of we draaien dat om en ontwerpen om wrijving weg te nemen, zorgen te verminderen en dromen te vervullen.

Waar ben je het meest trots op sinds je bij Humanoids werkt?

Dat is, een betere Humanoids traineeship achterlaten voor mijn nieuwe collega's dan degene die ik 4 jaar geleden had. Als research lead heb ik het toegankelijkheids- en UX-onderzoek bij Humanoids naar een nieuw niveau mogen brengen. Het voelt goed om de passie en kennis over te dragen aan een 'nieuwe generatie' en een stempel te drukken op een organisatie. Samen met de andere design leads
en de oprichters hebben we echt iets geweldigs neergezet!

Wat maakt Humanoids speciaal?

Wat ik net noemde is iets heel unieks. Elke ontwerper en ontwikkelaar hier is begonnen als trainee, we weten allemaal hoe dat voelde. Elk half jaar mogen we delen wat we hebben geleerd met een nieuw lichting, en als elke werknemer dit doet, is er een tsunami aan kennis om te absorberen. Ik geloof dat dit me echt heeft geholpen om zo snel te groeien als professional. En het is nog leuk ook! We zijn echt betrokken bij elkaar en helpen elkaar.

Dat was het Talking Tuesday interview weer! Volgende maand stellen we een andere specialist aan je voor. Neem ook eens een kijkje op onze LinkedIn voor meer content en tips van onze experts!

Waar kan Humanoids jou bij helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen?Geïnteresseerd?