Jahoor! Humanoids heeft een nieuwe website 🎉

Veelvoorkomende accessibility problemen: Deel 3

Maarten Hoogvliet
Maarten Hoogvliet
Founder
Een macbook met koffie

Veel websites en apps zijn om verschillende redenen moeilijk of helemaal niet bruikbaar voor mensen met een beperking. In sommige gevallen geldt dit zelfs ook voor mensen zonder een beperking. In een wereld die zich in rap tempo digitaliseert is het van essentieel belang dat we hier wat aan doen.

Het goede nieuws: op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Dit zal betekenen dat (digitale) dienstverleners in heel Europa verplicht zijn om websites en andere digitale producten voor iedereen goed en eenvoudig toegankelijk te maken. In de praktijk betekent dit dat ze moeten voldoen aan de eisen van WCAG.

Juni 2025 lijkt ver weg, maar in het testen en verbeteren van de accessibility van jouw digitale product kan flink wat tijd gaan zitten. Het is dus verstandig om actie te ondernemen en nu al te kijken welke aspecten je kunt verbeteren.

Om dit wat tastbaarder te maken schrijf ik in drie delen over veelvoorkomende praktische accessibility aandachtspunten.

Aanname 3
“Dit formulier werkt goed voor mijn gebruikers”

Een formulier dat er op het oog helder en overzichtelijk uitziet kan toch heel veel struikelblokken verbergen als het op digitale toegankelijkheid aankomt. Dit kan het geval zijn voor bijvoorbeeld screenreaders en brailleregels, omdat het misschien onduidelijk is welk invulveld bij welke vraag hoort. Daar komt bij dat lange formulieren met veel vragen en veel antwoordmogelijkheden voor veel mensen lastig te overzien zijn.

Een andere situatie die zich kan voordoen is dat formulieren binnen een bepaalde tijd moeten worden ingevuld. Dit heeft meestal te maken met de inlogduur die uit veiligheidsoverwegingen wordt beperkt. Als een gebruiker er te lang over doet, dan zijn de al ingevulde gegevens verdwenen. Sommige bezoekers hebben echter meer tijd nodig om een formulier in te vullen, bijvoorbeeld omdat zij een screenreader gebruiken of dyslectisch zijn. Op deze manier zijn zij niet in staat de taak te voltooien.

Enkele voorbeelden van veelvoorkomende problemen bij formulieren:

  • De uitleg van een invulveld staat in het invulveld zelf in plaats van boven of naast het veld. Op het moment dat gebruiker iets probeert in te voeren verdwijnt het voorbeeld. De gebruiker kan tijdens het invullen niet meer controleren of de zijnof haar invoer klopt met de gevraagde invoer. Vaak zijn labels en invulvelden niet (goed) aan elkaar gekoppeld.
  • Een foutmelding tijdens het invullen in plaats van achteraf. Tijdens het invullen wordt een foutmelding gegeven, terwijl nog niet duidelijk is wat de uiteindelijke invoer wordt.
  • De foutmelding is enkelvoudig (de invoer wordt bijvoorbeeld rood gekleurd) en niet op drie manieren zichtbaar en hoorbaar (kleur, met een icoon of met gesproken tekst).
  • Navigatie is alleen mogelijk met de muis. Formulieren moeten met het toetsenbord te gebruiken zijn. Dat betekent dat je met de tabtoets door de invoervelden kunt bewegen, dat je via het toetsenbord radiobuttons kunt selecteren, selectievakjes kunt aankruisen, enzovoorts. Het hele formulier moet ingevuld en verzonden kunnen worden met alleen het toetsenbord. Ook is het essentieel dat de volgorde waarin dit gebeurt logisch is, zodat bijvoorbeeld mensen met een visuele beperking weten waar zij zich bevinden in het formulier.
  • Een formulier heeft een te groot aantal vragen met lange, slechts deels zichtbare drop-down menu’s.

De oplossing


Deze aandachtspunten kun je naleven door formulieren niet te lang te maken en te zorgen dat alle formuliervelden labels hebben, zodat gebruikers kunnen begrijpen welke informatie er van ze wordt gevraagd. Geef ook duidelijke foutmeldingen en validatie weer om gebruikers te begeleiden bij het invullen van formulieren.

Deze blog geeft enkele korte voorbeelden. Als je nog niet zo bekend bent met het onderwerp accessibility kan ik hier nog veel meer over vertellen. Hou ook mijn andere blogs in de gaten!

Waar kan Humanoids jou bij helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen?Geïnteresseerd?